Sala doświadczania świata

„Sala doświadczania świata”

 

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że podstawą prawidłowej egzystencji i osiągania sukcesów w życiu są zmysły. To one decydują o poznawaniu przez nas otaczającego nas świata. Różne rodzaje informacji zmysłowych docierających do mózgu po zintegrowaniu wytwarzają odpowiedzi, które budują niezbędne podstawy dla psychoruchowego rozwoju dziecka. Uczymy się przez zmysły i bez informacji docierających do naszego systemu nerwowego nie byłoby uczenia się ani rozwoju.

Niektórzy ludzie uczą się słuchając, inni lepiej zapamiętują to, co widzą, a jeszcze inni wykorzystują różne kombinacje zmysłów, by uczyć się wydajniej. Takie nauczanie poilsensoryczne dostarczające coraz to nowych bodźców, angażuje różne zmysły pozwalając na dotarcie większej ilości informacji do układu nerwowego w efekcie dając osiągnięcie lepszych efektów w uczeniu się dziecka.

Bardzo dużą rolę w prowokowaniu percepcji może odegrać „Sala doświadczania świata”, w której dzieci poddawane będą odpowiedniej stymulacji w zakresie doświadczania zmysłami za pomocą świata, odgłosów, zapachów, elementów dotykania a zaangażowanie całej osobowości w proces poznawczy gwarantuje, ze stanie się on doznaniem przyjemnym i twórczym, a także relaksującym.

Fundatorem naszej Sali jest Kanadyjski Fundusz Współpracy, który na realizację naszego projektu przeznaczył kwotę 25 tys. zł ( 9 tys. dolarów kanadyjskich). Dzięki sponsorowi sala nasza została wyposażona w następujące elementy:

 

  1. Kabina lustrzana z wyposażeniemkolumna wodna, światłowody, lampa UV

Kolumna wodna – woda nasycona jest bąbelkami powietrza, które unoszą małe elementy ( rybki, gwiazdki, kamyki), dodatkowy efekt to zmieniające się kolory wody – angażujemy wzrok, dotyk, słuch. Koncentracja, relaks i wyciszenie. Światłowody wywołują silne wrażenia wzrokowe. Lampa UV pomaga koncentrować wzrok na wybranym przedmiocie. Zgromadzenie tych urządzeń w kabinie lustrzanej daje efekt zwiększenia ilości elementów dziecku możliwości obserwacji samego siebie. Lustra pozwalają skoncentrować się na własnej osobie.

 

  1. Zestaw startowy do aromaterapii – emiter zapachu i zestaw olejków eterycznych.

Odpowiednio dobrane zapachy pobudzają lub wyciszają, łagodzą stresy, poprawiają samopoczucie, ożywiają i odświeżają umysł, wyostrzają zmysły i poprawiają zdolność koncentracji.

 

  1. Kula lustrzana Ø 30 cm.
  2. Reflektor oświetlający kulę z kolorową tarczą i zestawem pojedynczych kolorowych filtrów.

     Rozwija percepcję wzrokową

  1. Projektor SOLAR 250
  2. Tarcze do projektora SONAT 250: 4 tarcze żelowe, 1 tarcza – las, 3 tarcze dające efekt głębi, 1 tarcza dająca efekt falowania.

Przepiękne abstrakcyjne obrazy rzucane na ścianę z zaskakującymi efektami. Tarcze mają charakter uspakajający lub pobudzający, Koncentracja wzroku, spostrzegawczość, pamięć wzrokowa. Obrazy można wyświetlać na poszczególnych elementach Sali, a nawet na dziecku.

  1. Łóżko wodne z podstawą muzyczną

Daje możliwość odczuwania własnego ciała, ruchu, ciepła i muzyki (odczuwanie dźwięków przez materac). Relaks i rozluźnienie ciała.

  1. Zestaw płyt z muzyką relaksacyjną

Odpowiednio dobrana muzyka ilustruje poszczególne pory roku, środowiska i jest wspaniałym tłem do pracy z każdym elementem sali.

 

Cele stymulacji:

Poznanie i percepcja

·        Dotyk – gromadzenie nowych doświadczeń, poprawa precyzyjności ruchowej, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej, poprawa somatognozji, mobilizowanie podejmowania aktywności ruchowej, obudzenie ciekawości, radość eksperymentowania.

·        Słuch – poszerzenia zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej, usprawnienie koncentracji na bodźcach słuchowych, zmniejszenie lęku przed dźwiękami, usprawnienie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy, rozwijanie pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo –ruchowej i słuchowo-wzrokowej, reagowanie na różne bodźce słuchowe, doświadczanie pojęć „cicho”,:głośno”.

·        Wzrok – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, kierunkowości i spostrzegania (fiksacja, skokowość, rotacja), pamięci wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej.

·        Smak – rozwijanie percepcji smakowej i nabywanie umiejętności różnicowania smaku, akceptacji nowych smaków i nowych posiłków.

·        Węch – gromadzenie doświadczeń węchowych, budowanie wiedzy na temat otaczającego świata, kojarzenie zapachu z sytuacjami , nauka lokalizacji zapachu, rozwijanie pamięci zapachowej

 

RÓWNOWAGA – normalizacja napięcia mięśniowego, rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, poprawienie koncentracji uwagi, wzbogacenie aktywności.

 

RELAKSACJA  CZYNNA     - odczuwanie przyjemności z relaksu i odpoczynku, wywołanie uczucia zadowolenia, spokoju, bezpieczeństwa. Wyciszanie przykrych stanów emocjonalnych dziecka. Redukcja stresów napięć nerwowych. Rozwijanie procesów poznawczych, zwiększanie bazy doświadczeń – nowych bodźców, wrażliwości i subtelności. Relaks w znacznym stopniu stymuluje sprawność naszego umysłu. Również korzystnie wpływa na rozwój wyobraźni, zwiększenie koncentracji, sprawności umysłowej i pamięci.

Wytworzył:
Grażyna Stępniak
Udostępnił:
Przedszkole Integracyjne
(2004-10-06 08:14:29)
Ostatnio zmodyfikował:
Przedszkole Integracyjne
(2004-10-06 08:15:06)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki